ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ  ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Δ/ΝΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΑΜΕΙΟΥ ΣΥΝΟΧΗΣ

Αθήνα,   4 Απριλίου    2001

Αρ. Πρωτ.11930  /ΔΔ&ΠΚΠ 788

 

 

 

 

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ

ΓΙΑ  ΤΟ  ΠΛΑΙΣΙΟ   ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ  &  ΤΙΣ   ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ   ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

ΤΩΝ   ΕΡΓΩΝ  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ  ΤΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ  ΣΥΝΟΧΗΣ  2000-2006

 

 

 

1.  ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ένας από τους βασικούς στόχους της  Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η ενίσχυση της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής των κρατών - μελών με απώτερο στόχο  την μείωση  των διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών της Ένωσης.

Στο Πρωτόκολλο σχετικά με την οικονομική και κοινωνική συνοχή που έχει προσαρτηθεί στην Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση  επιβεβαιώνεται η αποστολή της Κοινότητας να προωθήσει τη συνοχή και την αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών μελών και ορίζεται ότι ένα Ταμείο  Συνοχής  θα συνεισφέρει οικονομικά σε σχέδια για το Περιβάλλον και σε έργα υποδομής κοινού ενδιαφέροντος στον τομέα των Μεταφορών.

Το Ταμείο Συνοχής ιδρύθηκε επίσημα με τον Κανονισμό  (ΕΚ) 1164/94  του  Συμβουλίου  της 14ης Μαΐου 1994 και ορίστηκε ότι η  δράση του είναι συμπληρωματική εκείνης των Διαρθρωτικών Ταμείων, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και των άλλων χρηματοδοτικών  μέσων και στοχεύει στην υποβοήθηση των λιγότερο εύπορων Κρατών  Μελών.

Επιλέξιμες χώρες για συνδρομή από το Ταμείο Συνοχής  για την περίοδο 1993  - 1999 αλλά και για την περίοδο 2000 - 2006 είναι  η Ελλάδα, η Ιρλανδία, η Ισπανία και η Πορτογαλία.

Το Ταμείο Συνοχής παρέχει χρηματοδοτική συνδρομή σε έργα ή σε ανεξάρτητα από τεχνική και χρηματοδοτική άποψη στάδια έργων ή σε ομάδες έργων που συνδέονται με μία ορατή στρατηγική και σχηματίζουν ένα συνεκτικό σύνολο και τα οποία  συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων που καθορίζονται στη συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση στον τομέα του περιβάλλοντος και στον τομέα των διευρωπαϊκών δικτύων υποδομής των μεταφορών.

 

 

 

Το Ταμείο Συνοχής μπορεί επίσης να χορηγεί ενίσχυση για τη σύνταξη προπαρασκευαστικών μελετών που συνδέονται με τα έργα και τη λήψη μέτρων τεχνικής υποστήριξης συμπεριλαμβανομένων των ενεργειών πληροφόρησης και δημοσιότητας.

Κανένα από τα προτεινόμενα προς ένταξη  έργα,  δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Συνοχής και ταυτόχρονα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ), το  Ευρωπαϊκό  Γεωργικό Ταμείο Προσανατολισμού και Εγγυήσεων – Τμήμα Προσανατολισμού (ΕΓΤΠΕ)  ή το Χρηματοδοτικό Μέσο Προσανατολισμού της Αλιείας (ΧΜΠΑ).

Κατά την περίοδο 1993 - 1999 το συνολικό ποσό των διαθεσίμων πιστώσεων ανήλθε σε 15,15 δισεκατομμύρια  ευρώ,  από το οποία περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ διατέθηκαν  στην Ελλάδα.

Για  την περίοδο 2000 - 2006  ισχύει ο ιδρυτικός κανονισμός του Ταμείου όπως τροποποιήθηκε με τους Κανονισμούς  (ΕΚ) 1264 και 1265 του  Συμβουλίου της 21ης Ιουνίου 1999.

Αν και ο ιδρυτικός κανονισμός του Ταμείου δεν τροποποιήθηκε ριζικά, τροποποιήθηκαν ορισμένες διατάξεις προκειμένου να ληφθούν υπόψη  η εμπειρία από τη διαχείριση της περιόδου 1993 - 1999, η νέα μακροοικονομική κατάσταση (εισαγωγή του ευρώ, πρόοδος της σύγκλισης), η βούληση να ενισχυθούν τα συστήματα διαχείρισης και ελέγχου, όσο και η ανάγκη απλούστευσης της δημοσιονομικής διαχείρισης, εξορθολογισμού της παρουσίασης των έργων και ένταξής τους σε μία στρατηγική προσέγγιση σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι στο παρελθόν.

Για την Ελλάδα, το σύνολο των  διαθεσίμων πόρων κατά την περίοδο 2000  -  2006,   θα ανέλθει σε 3,1 δισεκατομμύρια ευρώ (σε τιμές 1999) που θα ισοκατανεμηθούν  στους δύο τομείς παρέμβασης (Περιβάλλον & Μεταφορές) του Ταμείου Συνοχής.


 

2.   ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ  ΣΤΟΝ  ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

2.1.  Προτεραιότητες  παρέμβασης

Οι παρεμβάσεις του Ταμείου Συνοχής στον τομέα του  Περιβάλλοντος εντάσσονται σε συνολικό σχέδιο δράσης με στόχο αφ΄ ενός την εφαρμογή των απαιτήσεων που θέτει  το κοινοτικό δικαίο και αφ΄ ετέρου την ουσιαστική κάλυψη των μεγάλων αναγκών της χώρας, όπως παρουσιάζονται στον Εθνικό σχεδιασμό.

Οι παρεμβάσεις  του  Ταμείου  Συνοχής  λειτουργούν προσθετικά  και συμπληρωματικά με τις αντίστοιχες παρεμβάσεις  που  αναλαμβάνονται  στα  πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος Περιβάλλον 2000 - 2006 και των επί μέρους Περιφερειακών   Επιχειρησιακών   Προγραμμάτων.

Στον τομέα του Περιβάλλοντος, το  Ταμείο Συνοχής θα συγκεντρώσει τη χρηματοδοτική του στήριξή στους  παρακάτω τομείς παρέμβασης:

·           Ύδρευση με πόσιμο νερό

·           Αποχέτευση και καθαρισμό λυμάτων

·           Διαχείριση των στερεών αποβλήτων.

Παρά ταύτα είναι δυνατόν να εξεταστούν και άλλου είδους παρεμβάσεις όπως: αντιπλημμυρική προστασία, προστασία δασικών συστημάτων, περιβαλλοντική αναβάθμιση και φυσική κληρονομιά.

Ανά τομέα παρέμβασης, τα  προτεινόμενα έργα  θα πρέπει να εμπίπτουν στο συνολικό πλαίσιο δράσεων για την εφαρμογή των κοινοτικών οδηγιών.

 

2.1.1. Ύδρευση με πόσιμο νερό

Στον τομέα παρέμβασης «Ύδρευση με πόσιμο νερό» προτεραιότητα θα δοθεί  στην εξασφάλιση των απαραίτητων υδατικών πόρων για πόσιμο νερό, σύμφωνα με την οδηγία  60/2000/ΕΚ  και  των  σχετικών  οδηγιών  της  Ε.Κ.  που  καθορίζουν  τις ποιοτικές απαιτήσεις.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα ότι σε κάθε περίπτωση τα προτεινόμενα έργα θα πρέπει να βασίζονται σε διαχειριστικές μελέτες των υδατικών πόρων της περιοχής.  Προτεραιότητα θα δοθεί στα μεγάλα οικιστικά κέντρα.

2.1.2.  Αποχέτευση και καθαρισμός αστικών λυμάτων

Στον τομέα παρέμβασης «Αποχέτευση και καθαρισμός αστικών λυμάτων»  βασική προτεραιότητα σύμφωνα με τον Εθνικό Περιβαλλοντικό Σχεδιασμό είναι η κάλυψη του ελλείμματος σε υποδομές διαχείρισης αστικών λυμάτων (συλλογή, μεταφορά, επεξεργασία) με γενικό στόχο   την προστασία των νερών και του περιβάλλοντος και τη στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης.

Ειδικότερος στόχος  είναι η ολοκλήρωση των  εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων και δικτύων αποχέτευσης, με απόλυτη προτεραιότητα στις ευαίσθητες περιοχές ή/και σε ειδικές περιπτώσεις, βάσει κριτηρίων, δημόσιας υγείας, τουριστικής ανάπτυξης ή πολιτιστικής ανάδειξης και σύμφωνα πάντα με τις απαιτήσεις της οδηγίας 91/271/ΕΟΚ για  την  επεξεργασία  των  αστικών  λυμάτων  και  όπως  αυτή  τροποποιήθηκε  με   την  οδηγία  98/15/ΕΚ σε  ότι  αφορά  ορισμένες  απαιτήσεις  που  καθορίζονται  στο παράρτημα Ι αυτής.

Πρωταρχικός στόχος, είναι η κάλυψη στο συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα, των αναγκών σε εγκαταστάσεις διαχείρισης λυμάτων, που σύμφωνα με την οδηγία 91/271/ΕΟΚ ανήκουν στις πρώτες προτεραιότητες.


 

Οι προτεραιότητες  έργων διαχείρισης αστικών λυμάτων, όπως αυτές καθορίζονται από την οδηγία 91/271/ΕΟΚ είναι:

α)   Δίκτυα Αποχέτευσης

Δίκτυα  αποχέτευσης  αστικών  λυμάτων  πρέπει  να  διαθέτουν  :

Έως 31-12-1998:  οι  οικισμοί  με  ισοδύναμο  πληθυσμό  άνω  των  10.000 κατοίκων  εάν  η  διάθεση  των  λυμάτων  γίνεται  σε  υδάτινο  αποδέκτη  που  έχει  χαρακτηριστεί  ως  ευαίσθητος.

Έως 31-12-2000:  οι οικισμοί με ισοδύναμο πληθυσμό άνω των 15.000 κατοίκων.

Έως 31-12-2005:  οι  οικισμοί  με  ισοδύναμο  πληθυσμό  από  2.000  έως  15.000  κατοίκους.

β)   Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων

Τα  αστικά  λύματα  που  διοχετεύονται  σε  αποχετευτικά  δίκτυα,  πρέπει  πριν  από  την  διάθεση  τους  να  υποβάλλονται  σε  κατάλληλη   επεξεργασία:

Έως 31-12-1998: για απορρίψεις λυμάτων σε  ευαίσθητες  περιοχές από οικισμούς με ισοδύναμο πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων, τα λύματα πριν την απόρριψή τους  πρέπει  να  υποβάλλονται  σε  επεξεργασία  αυστηρότερη της  δευτεροβάθμιας.

Έως 31-12-2000:  για  όλες  τις  απορρίψεις  λυμάτων  από  οικισμούς  με  ισοδύναμο  πληθυσμό  άνω  των  15.000  κατοίκων,  πρέπει  τα  λύματα  πριν  την απόρριψή τους να υποβάλλονται σε δευτεροβάθμια ή ισοδύναμη επεξεργασία.

Έως 31-12-2005: για όλες τις απορρίψεις  λυμάτων  από  οικισμούς  με ισοδύναμο  πληθυσμό  από  10.000  έως  15.000 κατοίκους  ή  όταν  τα  λύματα   απορρίπτονται  σε  γλυκά  ύδατα  και  σε  εκβολές  ποταμών  από  οικισμούς  με  ισοδύναμο  πληθυσμό  από  2.000  έως  10.000  κατοίκους,  πρέπει  τα  λύματα  πριν  την  απόρριψή  τους  να  υποβάλλονται  σε  δευτεροβάθμια  ή  ισοδύναμη  επεξεργασία.

 

 

Έως 31-12-2005: όταν  τα  λύματα  απορρίπτονται  σε  γλυκά  ύδατα  και  σε  εκβολές  ποταμών  από  οικισμούς  με  λιγότερο  από  2000  κατοίκους  ή  όταν  απορρίπτονται  σε  παράκτια  ύδατα  από  οικισμούς  με  λιγότερο  από  10.000  κατοίκους  πρέπει  τα  λύματα  πριν  την  απόρριψή τους  να  υφίστανται  κατάλληλη  επεξεργασία.

2.1.3.  Διαχείριση  στερεών αποβλήτων

Στον τομέα παρέμβασης «Διαχείριση  στερεών  αποβλήτων»  η  εθνική  πολιτική,  σε πλήρη εναρμόνιση με την αντίστοιχη κοινοτική πολιτική για το περιβάλλον και την αειφόρο ανάπτυξη, στηρίζεται στις παρακάτω βασικές αρχές:

·Πρόληψη / μείωση της παραγωγής των αποβλήτων στην πηγή και μείωση της επικινδυνότητάς τους

·Μεγαλύτερη δυνατή επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση ή ανάκτηση χρήσιμων υλικών ή ενέργειας από τα απόβλητα

·Περιβαλλοντικά αποδεκτή τελική διάθεση των υπολειμμάτων

·Εγγύτητα των χώρων διαχείρισης των αποβλήτων στην πηγή παραγωγής τους (αμεσότητα)

·Αποκατάσταση / εξυγίανση των ρυπασμένων χώρων ώστε να επανενταχθούν στο περιβάλλον

·Χρήση των τεχνολογιών διαχείρισης, που είναι βιώσιμες οικονομικώς και τεχνικώς, αλλά και πλέον αποτελεσματικές όσον αφορά στην επίτευξη υψηλού επιπέδου προστασίας του περιβάλλοντος (βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές)

Με βάση τις παραπάνω αρχές αλλά και τις εθνικές ανάγκες και προτεραιότητες για την προστασία της δημόσιας υγείας και του φυσικού περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη, οι γενικοί και μακροπρόθεσμοι στόχοι της διαχείρισης των αποβλήτων, είναι η περιβαλλοντικά ορθολογική διαχείριση όλων των κατηγοριών αποβλήτων και η αποκατάσταση του περιβάλλοντος, όπου αυτό έχει ρυπανθεί ή μολυνθεί από απόβλητα.

Στα πλαίσια της  εφαρμογής των κοινοτικών οδηγιών 75/442/ΕΟΚ περί στερεών αποβλήτων  όπως αυτή τροποποιήθηκε με την οδηγία 91/156/ΕΟΚ και περί 91/689/ΕΟΚ περί επικίνδυνων αποβλήτων  όπως αυτή τροποποιήθηκε με την οδηγία 94/31/ΕΚ,  θα  εντάσσονται  μόνο  έργα  που  έχουν  περιληφθεί  στον  Εθνικό,  Περιφερειακό  ή/και   Νομαρχιακό  Σχεδιασμό  Διαχείρισης  Στερεών  Αποβλήτων.

2.2.  Κατανομή πόρων

Τα έργα περιβάλλοντος διακρίνονται σε δύο βασικές  κατηγορίες:

Μεγάλα έργα υπερτοπικής σημασίας  και 

Μικρότερα έργα τοπικής σημασίας

Από την συνολική κοινοτική συνδρομή που θα διατεθεί για τον τομέα  Περιβάλλον, 850 περίπου εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν για μεγάλα έργα υπερτοπικής σημασίας και 700 περίπου εκατομμύρια ευρώ για μικρότερα έργα τοπικής σημασίας.

Μέχρι σήμερα προκειμένου να δεσμευτούν οι πόροι για το έτος 2000 στον Κοινοτικό προϋπολογισμό, έχουν υποβληθεί στο Ταμείο Συνοχής αιτήσεις αναλογούσης συνολικής κοινοτικής συνδρομής ύψους 410 εκατομμυρίων ευρώ περίπου για μεγάλα έργα υπερτοπικής σημασίας. Τα έργα αυτά είναι κατά κανόνα συνεχιζόμενα έργα και έργα που η υποβολή τους για συγχρηματοδότηση είχε αποτελέσει αντικείμενο συμφωνίας μεταξύ Κοινοτικής και Ελληνικής πλευράς στα πλαίσια του προγραμματισμού της περιόδου 2000 - 2006.

Το ποσοστό της κοινοτικής συνδρομής που παρέχεται από το Ταμείο Συνοχής για τα έργα τοπικής σημασίας  ανέρχεται  κατά κανόνα σε 75%.

 

 

Όπως φαίνεται και στον πίνακα που ακολουθεί, για έργα τοπικής σημασίας που θα προταθούν από  τις  Υπηρεσίες  Διαχείρισης  των  Περιφερειακών  Επιχειρησιακών    Προγραμμάτων, για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής, η διαθέσιμη κοινοτική συνδρομή ανέρχεται σε 500 εκατομμύρια ευρώ, η οποία αντιστοιχεί σε προϋπολογισμό 666,7 εκατομμύρια ευρώ ή 227,2  δις δρχ. περίπου.

σε εκατομμύρια ευρώ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

ΠΡΟΥΠ/ΣΜΟΣ

ΠΟΣΟΣΤΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣΣΥΝΔΡΟΜΗΣ (%)

ΣΥΝΔΡΟΜΗ

Υποβληθείσες αιτήσεις για την  ολοκλήρωση εγκεκριμένων έργων τοπικής σημασίας της προηγούμενης περιόδου του Ταμείου Συνοχής.

90,9

80

71,3

Υποβληθείσες αιτήσεις νέων έργων τοπικής σημασίας για τη νέα περίοδο του Ταμείου Συνοχής (Κουρουπητός κλπ.).

103,6

75

77,7

Διαθέσιμοι πόροι, για έργα τοπικής σημασίας που θα προταθούν από τις Περιφέρειες.

666,7

75

500,0

ΣΥΝΟΛΟ

861,2

 

649,0

Σημειώνεται ότι επιπλέον των ανωτέρω, κοινοτική συνδρομή ύψους 50 περίπου εκατομμύριων ευρώ θα διατεθεί για συγχρηματοδότηση ειδικών έργων όπως αντιπλημμυρικά, έργα δασικής προστασίας, έργα περιβαλλοντικής αναβάθμισης και φυσικής κληρονομιάς.


3. ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ  ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ  ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Η ανάγκη βελτίωσης της αποτελεσματικότητας των αναπτυξιακών παρεμβάσεων στη χώρα μας αλλά και οι αυξημένες απαιτήσεις των νέων Κανονισμών των Διαρθρωτικών Ταμείων επέβαλαν την υιοθέτηση ενός νέου συστήματος διοίκησης  και διαχείρισης του Γ΄ ΚΠΣ όπως παρουσιάζεται στο Ν.2860/2000 (ΦΕΚ 251 / τ. Α΄ / 14 - 11 - 2000),   « Για  τη  Διαχείριση,  την  Παρακολούθηση  και  τον  Έλεγχο  του  Γ’  ΚΠΣ  και  άλλες  διατάξεις ».

3.1. Διαδικασία   υποβολής   αιτημάτων   συνδρομής   από   τους ενδιαφερόμενους  φορείς  

Τα αιτήματα συνδρομής για συγχρηματοδότηση έργων από το Ταμείο Συνοχής θα υποβάλλονται από τους φορείς υλοποίησης κατ’ αρχήν στις αντίστοιχες Υπηρεσίες Διαχείρισης των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.

Συγκεκριμένα, τα  έργα ύδρευσης, αποχέτευσης, επεξεργασίας λυμάτων και διαχείρισης απορριμμάτων που εκτελούνται από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης  α΄ και β΄ βαθμίδας ή Υπηρεσίες της Περιφέρειας ή Νομικά Πρόσωπα που ιδρύονται και εποπτεύονται από τους παραπάνω φορείς θα υποβάλλονται στις Υπηρεσίες Διαχείρισης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων των Περιφερειών, ανάλογα με την γεωγραφική περιοχή στην οποία αυτά εκτελούνται.

Όλα τα άλλα έργα Περιβάλλοντος εκτός των αναφερομένων στην παραπάνω παράγραφο θα υποβάλλονται στην  Υπηρεσία  Διαχείρισης των Επιχειρησιακού  Προγράμματος «Περιβάλλον» του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Οι Αιτήσεις  Συνδρομής ( Τυποποιημένο Έντυπο που αποτελείται από το βασικό έντυπο αίτησης και τα Παραρτήματα Ι, ΙΙ και ΙΙΙ ) που θα διατίθονται:

από τις αρμόδιες κατά τόπους Υπηρεσίες Διαχείρισης των Περιφερειακών Επιχειρησιακών  Προγραμμάτων  και

από το ΥΠΕΘΟ, Δ/νση Διαχείρισης και Παρακολούθησης Κοινοτικών   Προγραμμάτων,  Τμήμα  Διαχείρισης  Ταμείου  Συνοχής  

θα πρέπει να υποβάλλονται από τους φορείς υλοποίησης, στις αρμόδιες κατά περίπτωση  Υπηρεσίες  Διαχείρισης  των  Περιφερειακών  Επιχειρησιακών Προγραμμάτων  πλήρως  συμπληρωμένες. 

Κάθε Αίτηση Συνδρομής πρέπει να συνοδεύεται  από πλήρη έκθεση, η οποία περιλαμβάνει συνοπτική περιγραφή του έργου και κάθε άλλη  απαραίτητη πληροφορία,  συμπεριλαμβανομένων:

Μελετών  Τεχνικοοικονομικής Σκοπιμότητας ή Προπαρασκευαστικών  Μελετών

Χαρτών  με τη χωροθέτηση του έργου

Ανάλυσης Ωφελειών – Κόστους και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης

Υποστηρικτικών κειμένων  Εκτίμησης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων  (Παράρτημα Ι) 

Υποστηρικτικών  κειμένων  Δημοσίων  Συμβάσεων

Οποιουδήποτε άλλου συνοδευτικού  εγγράφου  ανάλογα με τη φύση του έργου όπως  καθορίζεται   στο Παράρτημα ΙΙΙ του εντύπου της Αιτήσεως Συνδρομής.

Τα προτεινόμενα μεμονωμένα προς ένταξη  έργα θα πρέπει, σύμφωνα με τον  Κανονισμό του Ταμείου Συνοχής, να έχουν κατά κανόνα προϋπολογισμό  άνω   των  10 εκατομμυρίων ευρώ.  Ωστόσο δίνεται η δυνατότητα  συγκέντρωσης μεμονωμένων έργων κατά ομάδες, στις περιπτώσεις εκείνες που πληρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει  ο Κανονισμός  1265/99/ΕΚ  (να βρίσκονται στην ίδια περιοχή, να εκτελούνται κατ’ εφαρμογή ενός συνολικού σχεδίου για την εν λόγω περιοχή και να επιβλέπονται από φορέα επιφορτισμένο με το συντονισμό και την παρακολούθηση της ομάδας) ώστε ο συνολικός προτεινόμενος προϋπολογισμός της ομάδας έργων να είναι άνω των 10 εκατομμυρίων ευρώ.

3.2. Αξιολόγηση   αιτημάτων  -  επιλογή έργων

Σύμφωνα με το Ν.2860/2000 η κατ’ αρχήν αξιολόγηση των αιτημάτων συγχρηματοδότησης έργων από το Ταμείο Συνοχής θα γίνεται από τις προαναφερθείσες Υπηρεσίες Διαχείρισης των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων. Οι αρμόδιες κατά περίπτωση Υπηρεσίες Διαχείρισης θα εξετάζουν  τις αιτήσεις συνδρομής έργων με βάση τα παρακάτω γενικά και ειδικά κριτήρια :

Α.     ΓΕΝΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ

Όλα τα υποβαλλόμενα, στις αρμόδιες κατά περίπτωση Υπηρεσίες Διαχείρισης των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, για  χρηματοδότηση έργα πρέπει να πληρούν τα παρακάτω γενικά κριτήρια :

Επιλεξιμότητα   του   έργου   σύμφωνα   με   τους   τομείς   παρέμβασης  και προτεραιότητας. Προτεραιότητα θα δοθεί στις  προτεινόμενες παρεμβάσεις που εμπίπτουν στο συνολικό πλαίσιο δράσεων για την εφαρμογή των κοινοτικών οδηγιών που αναφέρονται αναλυτικά στο κεφάλαιο 2 της παρούσας εγκυκλίου.

    Ειδικά τα έργα διαχείρισης στερεών αποβλήτων  θα πρέπει υποχρεωτικά να εντάσσονται στον εγκεκριμένο Εθνικό, Περιφερειακό ή/και Νομαρχιακό Σχεδιασμό.

Ωριμότητα έργου.  Θα  πρέπει να σημειωθεί, ότι η αυστηρότητα του Κανονισμού ως προς τις εκταμιεύσεις  πόρων και ο κίνδυνος οριστικής απώλειας εγκεκριμένων πόρων σε περιπτώσεις καθυστερήσεων, υπαγορεύουν την ανάγκη για  υψηλό βαθμό ωριμότητας των προτεινόμενων έργων. Θα πρέπει συνεπώς να υπάρχουν στον φάκελο του έργου οι απαραίτητες μελέτες, οι προβλεπόμενες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και γενικότερα όλες εκείνες οι άδειες και λοιπές τυπικές προϋποθέσεις που καθιστούν δυνατή την άμεση έναρξη  υλοποίησης των έργων. Τα έργα πρέπει να  ολοκληρώνονται σύμφωνα με το αναγραφόμενο στην εγκριτική απόφαση οικονομικό και φυσικό αντικείμενο και μέσα στους προβλεπόμενους χρόνους.

Συμβατότητα  του  έργου  με  τις  Εθνικές  και  Κοινοτικές  πολιτικές  και  ιδίως όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, τους κανόνες για τον ανταγωνισμό και τις δημόσιες συμβάσεις.

Σκοπιμότητα έργου (οικονομική βιωσιμότητα και κοινωνικό όφελος)

Πληρότητα έργου.

 

Β.     ΕΙΔΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ

Β1.  Για έργα «Ύδρευσης με πόσιμο νερό» κατά την αρχική αξιολόγηση των αιτήσεων συνδρομής από αρμόδιες Υπηρεσίες Διαχείρισης των Περιφερειακών  Επιχειρησιακών  Προγραμμάτων,   θα  δοθεί  προτεραιότητα στην κάλυψη των αναγκών των μεγάλων  οικιστικών  κέντρων.

Β2.  Για έργα «Αποχέτευσης και καθαρισμού  αστικών λυμάτων» οι αρμόδιες Υπηρεσίες Διαχείρισης των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων κατά την αρχική αξιολόγηση των αιτήσεων συνδρομής, θα λαμβάνουν υπόψη πέραν των γενικών κριτηρίων και τα παρακάτω πρόσθετα ειδικά κριτήρια, χωρίς  όμως  να  αναιρούνται  οι  προτεραιότητες  της  οδηγίας  91/271/ΕΟΚ:

Εξυπηρετούμενος  πληθυσμός. Επιλέγονται  κατά προτεραιότητα λύσεις που εξυπηρετούν περισσότερους κατοίκους και μεγάλα αστικά κέντρα. Δίνεται κατ’ αρχήν προτεραιότητα σε έργα περιβαλλοντικής υποδομής στις πρωτεύουσες νομών.

 

Ευαισθησία  του  αποδέκτη  σαν καθοριστικό στοιχείο για το απαιτούμενο επίπεδο καθαρισμού

 

Διασφάλιση  της  δημόσιας  υγείας.  Δίνεται  προτεραιότητα  σε  έργα που  αντιμετώπισή  τους  συμβάλλει  στην  αντιμετώπιση  προβλημάτων  δημόσιας  υγείας.

 

Χαρακτήρας της περιοχής. Δίνεται προτεραιότητα σε έργα που εξυπηρετούν περιοχές με υψηλή τουριστική ανάπτυξη και ιδιαίτερη πολιτιστική αξία,  σε έργα που εξυπηρετούν πόλους συγκέντρωσης πληθυσμού για εσωτερική αναψυχή  η σε έργα που εξυπηρετούν προβληματικές ενδεχομένως περιοχές οι οποίες δεν μπορούν να ενταχθούν σε κάποια άλλη κατηγορία.

 

Αξιοποίηση  υφισταμένων  υποδομών. Προτεραιότητα  δίνεται  σε  έργα, η υλοποίηση των οποίων θα συμπληρώσει, αναβαθμίσει ή αξιοποιήσει υφιστάμενες υποδομές ούτως ώστε να αποτελέσουν ένα ολοκληρωμένο και λειτουργικό σύνολο.

 

Διανομαρχιακή συνεργασία. Έργα τα οποία προωθούν τη διανομαρχιακή συνεργασία θα θεωρούνται ως έχοντα μεγαλύτερη προτεραιότητα.

Β3.  Για  έργα «Διαχείρισης  στερεών  αποβλήτων» οι αρμόδιες Υπηρεσίες Διαχείρισης κατά την αρχική  αξιολόγηση των αιτήσεων συνδρομής, θα λαμβάνουν  υπόψη  πέραν  των  γενικών  κριτηρίων  και  τα  παρακάτω  πρόσθετα  ειδικά  κριτήρια,  χωρίς  όμως  να  αναιρείται  ο  Σχεδιασμός  σε Εθνικό,  Περιφερειακό  ή/και  Νομαρχιακό  επίπεδο:

Εξυπηρετούμενος πληθυσμός. Απόλυτη προτεραιότητα θα δοθεί στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ευαισθησία της περιοχής

Διασφάλιση της δημόσιας υγείας

Τουριστική ανάπτυξη

Διανομαρχιακή συνεργασία.

 

Μετά την κατ’ αρχήν αξιολόγηση των αιτημάτων από τις Υπηρεσίες Διαχείρισης, οι φάκελοι  μαζί με τις εκθέσεις αξιολόγησης θα διαβιβάζονται  στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, το οποίο εκπροσωπεί  τη χώρα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Ταμείο Συνοχής.

Με βάση την αξιολόγηση του συνόλου των προτάσεων που θα υποβάλλονται απ΄ όλες τις Υπηρεσίες Διαχείρισης και τους διαθέσιμους πόρους, το ΥΠΕΘΟ θα προβαίνει στην τελική επιλογή των προτάσεων έργων για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής, τις οποίες θα υποβάλλει στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

 

 

3.3. Παρακολούθηση εγκεκριμένων έργων

Για κάθε έργο, του οποίου εγκρίνεται η χρηματοδότηση, εκδίδεται ειδική απόφαση από το Ταμείο Συνοχής που περιέχει λεπτομερείς κανόνες (δείκτες παρακολούθησης και αξιολόγησης) που διέπουν την εκτέλεσή του.

Οι εγκριτικές αποφάσεις καθορίζουν το ποσό της χρηματοδοτικής στήριξης, το προς εκτέλεση φυσικό αντικείμενο, την περίοδο επιλεξιμότητας των δαπανών καθώς και τις προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση των έργων.

Αιτήματα τροποποίησης δεν θα γίνονται δεκτά παρά μόνο σε εξαιρετικές  περιπτώσεις και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει ν’ αφορούν αύξηση οικονομικού αντικειμένου.

Η παρακολούθηση υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των έργων, ο έλεγχος του πρώτου επιπέδου και κυρίως η κανονικότητα, η συμβατότητα με τις κοινοτικές πολιτικές, η τήρηση των υποχρεώσεων πληροφόρησης και δημοσιότητας καθώς και η τήρηση άλλων υποχρεώσεων των τελικών δικαιούχων γίνεται από τις  αρμόδιες  Υπηρεσίες  Διαχείρισης  των  Επιχειρησιακών  Προγραμμάτων. 

Η παρακολούθηση των έργων γίνεται στο πλαίσιο των συσκέψεων των αντίστοιχων Επιτροπών Παρακολούθησης.  Η συνολική παρακολούθηση καθώς και τα οριζόντια θέματα που αφορούν το Ταμείο Συνοχής εξετάζονται από την Επιτροπή Παρακολούθησης του Ταμείου Συνοχής.

Η πληροφόρηση σχετικά με τα στοιχεία της πρότασης και της έγκρισης καθώς και τα στοιχεία παρακολούθησης και ελέγχου καταχωρούνται στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του ΥΠΕΘΟ (Εργόραμα)  για το οποίο αναλυτικές οδηγίες θα δοθούν με μελλοντική εγκύκλιο.


4.  ΕΡΓΟ   ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ  ΕΓΚΥΚΛΙΟΥ

Οι αποδέκτες της εγκυκλίου, καλούνται να ενημερώσουν σχετικά τους αρμόδιους φορείς (ΟΤΑ., ΔΕΥΑ, Νομαρχίες κ.α.) για την υποβολή αιτημάτων συγχρηματοδότησης από το Ταμείο Συνοχής έργων που πληρούν τα καθοριζόμενα από την εγκύκλιο κριτήρια και να διαθέτουν στους ενδιαφερόμενους  το σχετικό έντυπο υλικό.

Στα πλαίσια του προγραμματισμού των έργων για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής και προκειμένου να γίνουν οι αναλογούσες για το έτος 2001 δεσμεύσεις,  πρέπει οι σχετικές προτάσεις να υποβληθούν στο ΥΠΕΘΟ μέχρι 31  Μαΐου 2001.

Για   περισσότερες   πληροφορίες,   μπορείτε   να   απευθύνεστε   στο   ΥΠΕΘΟ,   Δ/νση  Διαχείρισης & Παρακολούθησης  Κοινοτικών Προγραμμάτων, Τμήμα  Διαχείρισης     Ταμείου    Συνοχής,  τηλ:  3332418,  3332424,  3332488

 

 

 

 

 

 

 

Ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας

Χρήστος Αστ. Πάχτας